DenHaagOrg

Puur Haags

  • Meest recente berichten: Haagspraak

    Nieuw kunstwerk Laan van Meerdervoort

    HTM heeft The Hague streetart opdracht gegeven om het transformatorhuisje op de Laan van Meerdervoort van een kunstwerk te voorzien.Het transformatorhuisje oogde als een grauwe bunker en werd regelmatig van een tag voorzien wat het geheel er armoedig uit liet zien.The Hague streetart heeft het kunstenaars duo Zesta&Zasto opdracht gegeven om het werk uit te […]

    De politie is je beste kameraad

     Vrijdag 26 april besloot ik om een paar bureau leggers te gaan kopen Nam bus 24 en stapte bij het begin van de Frederik Hendriklaan uit en liep richting Paagman.Na mijn aankoop liep ik wat door de buurt en maakt wat foto’s. Ik kwam op de van oldebarneveldlaan uit en liep door richtig kunstmuseum.Bij de […]

    Stahlecker in de Boekhorststraat

    Het is alweer een tijd geleden dat ik wandelend vanaf de Brouwersgracht,zuidwal in de Boekhorstraat belande.Ter hoogte van nummer 127 thans kunstruimte 1646 keek ik naar de pui.Toen Johan Stahlecker nog in het pand zat was de etalage bond gevuld met verf in alle soorten en maten . Een bord met de tekst Stichting Arti […]

  • Recent Comments

  • Follow DenHaagOrg on WordPress.com
  • Archives

Watertrappelen in de Koninginnegracht

Posted by ingezonden mededeling on 29 October, 2015

Ingezonden brief.

Hoeveel passie, uithoudingsvermogen, positiviteit, zakelijk inzicht, marketingkennis, drive en financiële elasticiteit heb je nodig om als ondernemer te overleven. Trachten te ontkomen aan de verdrinkingsdood van de door de Gemeente Den Haag gecreëerde zee aan omringende wegwerkzaamheden waar geen doorkomen aan is en die iedere toegang tot mijn winkel heeft afgesloten.

In januari 2015 ben ik gepassioneerd gestart met concept store Beyoutiful Second Hand & More aan de Koninginnegracht 36 in Den Haag. Kosten noch moeite zijn gespaard, de winkel is verbouwd, diverse malen folders verspreid, geadverteerd in diverse bladen, feestelijke opening, publicaties op social media, faceboek advertenties. De onderneming groeide gestaag.

Tramlijn 9

Op het moment van de onderhandelingen om de winkel te huren werd er gewerkt aan de tramrails van tram 9 en lag de Koninginnegracht helemaal open. Dat zou, zo werd mij verzekerd door de vorige eigenaresse, spoedig worden afgerond. Natuurlijk heb ik een eigen verantwoordelijkheid als het erom gaat de bestemmingsplannen te bekijken en mijzelf te laten informeren. Herhaaldelijke telefoontjes naar de gemeente leverde niet veel meer op dan de mededeling dat de tram eind December 2014 weer ging rijden. Ik was gerustgesteld. Op basis van deze informatie heb ik besloten de winkelruimte aan de Koninginnegracht 36 te huren en als onderdeel van de motor van de Haagse economie mijn steentje bij te dragen.

Voorspoedig ben ik met mijn onderneming van start gegaan.

Na enkele weken ontving ik ongeaddresseerde brieven van de gemeente over voorgenomen werkzaamheden die mij verontrustten. Weer bellen en vragen wat ik kon verwachten. Er is mij toen verzekerd dat alle werkzaamheden, in overleg met bewoners en ondernemers, zodanig waren gepland dat er altijd een doorstroom mogelijk zou zijn en de winkel goed bereikbaar zou blijven. Niets is minder waar. Sedert maandag 19 oktober is het een ondoorgaanbare zee van graafmachines, bergen zand, tegels pal voor de deur, wegafzettingen en ga zo maar door. Mijn winkel, gelegen op de hoek Koninginnegracht / Javastraat, was vanaf dat moment op geen enkel mogelijke manier meer te bereiken. Beiden zijden van de koninginnegracht zijn opgebroken, de javastraat is opgebroken, de javabrug is dicht en tram rijdt niet meer, resultaat: 12,50 omzet in de afgelopen week.

Het is desastreus, de gemeente geeft niet thuis. Een lange procedure waarbij cijfers van de afgelopen drie jaar overlegd moeten worden wordt als mogelijkheid aangegeven. Deze cijfers heb ik uiteraard niet, ik zit er tenslotte slechts 9 maanden. “ De vorige eigenaresse is niet zo eerlijk tegen u geweest” is het commentaar van de gemeente, maar daar was ik door allerlei andere oneerlijkheden allang achter.

De werkzaamheden houden hiermee niet op. De riolering dient voor de deur nog aangepakt te worden en de Javastraat wordt toegankelijker gemaakt voor fietsers. Al met al gaan de werkzaamheden tot juli 2016 duren.

Is het echt mogelijk dat een gezonde onderneming met veel potentie, waar met passie wordt gewerkt zo maar van de een op de andere dag kan verdwijnen? Is het echt mogelijk dat het de gemeente onberoerd laat dat ondernemers verzuipen?

Of is de Gemeente toch congruent en geeft zij haar ondernemers het vertrouwen zoals zij dit heeft vastgesteld in het Coalitieakkoord “Vertrouwen op Haagse Kracht” juni 2014. Een stad die ondernemers helpt om te groeien in de meest brede zin van het woord, om elkaar te verrassen, om mensen in dienst te nemen, om elkaar aan te spreken, om samen uit de stad te halen wat erin zit.

Tot op heden zie ik, als oud bewoonster van Den Haag, niets terug van samenwerking, samen zoeken naar oplossingen samen groeien. In tegenstelling. De Haagse kracht verpletterd mij met volle kracht en dit zal tot juli 2016 duren.

PDF persbericht en foto’s: ​
http://www.second-hand-beyoutiful.nl/watertrappelen-in-de-koninginnegracht/

vrq26p.jpg

Caren Simon
Artfriends / Creative Partner
info

Goilberdingerstraat 32A

4101 BP Culemborg

cell +31 (0)6 51072079

www.creatievevakantiefrankrijk.nl
www.second-hand-beyoutiful.nl
www.artfriends.nl

www.inretraite.nl

www.carensimon.com

Sorry, the comment form is closed at this time.