DenHaagOrg

Puur Haags

  • Meest recente berichten: Haagspraak

    Onbekende held

    Wandelend over de Mauritskade besloot ik de Nassaulaan over te gaan. Ik wandelde Takma’s bruggetje op en liep aan de huizenkant verder. Mijn aandacht werd getrokken door een koperen bord aan de gevel van Nassaulaan 1. Ik had het bord wel eerder gezien maar dacht dat het een naambord van het in dit huis gevestigde […]

    Knurft

    Dit is de afbeelding die ik krijg op Twitter wanneer ik Knurft Dijkshoorn aanklik. Ik was het alweer vergeten, maar medeauteur Roel zette een tweet Naakt met een brandende frituurpan – voortgetrokken door 12 sledehonden – dwars door een gletsjer rijden terwijl je het verzameld werk van Gerard Joling luistert is prettiger dan 5 minuten […]

    Den Haag op pelgrimroutes Santiago de Compostella

    Onlangs zag ik een klassieke Amerikaanse bus op het Kerkplein staan. Ik liep om de bus heen om hem rondom te kunnen bezien toen mijn oog viel op een bronzen Jacobsschelp die op het trottoir was bevestigd. Bij verder kijken zag ik dat er meer schelpen waren bevestigd … De Grote of Sint-Jacobskerk is onderdeel […]

  • Recent Comments

  • Follow DenHaagOrg on WordPress.com
  • Archives

Cultuurplatform We Are Public komt naar Den Haag

Posted by Interniek on 27 October, 2016

Zoektocht naar 1.000 Haagse cultuuroptimisten van start tijdens Museumnacht Den Haag

Den Haag – Cultuurplatform We Are Public gaat na succes in Amsterdam landelijk uitbreiden en wordt als eerste gelanceerd in Den Haag. Ruim vijftig Haagse partners, van het Gemeentemuseum tot aan het Paard van Troje en van de Koninklijke Schouwburg tot aan PIP Den Haag, hebben zich al verbonden aan de non-profit organisatie die een nieuwe geldstroom creëert voor de culturele sector en nieuw publiek op de been brengt voor cultuur door middel van een uniek cultuurlidmaatschap. Een redactie van 18 Haagse ingevoerde cultuurprofessionals selecteert maandelijks voor de leden het beste uit het Haagse kunstaanbod. In de Haagse redactie zijn onder andere Floris Kaayk, Amos Ben-Tal en René Passet vertegenwoordigd, onder leiding van hoofdredacteur Tim Terpstra. Tijdens de Museumnacht Den Haag op 29 oktober gaat de campagne van start om de eerste 1.000 leden voor het lidmaatschap te werven.

Duizend cultuuroptimisten gezocht in Den Haag

We Are Public Den Haag gaat officieel van start op 1 januari 2017, mits vóór 12 december duizend leden zich hebben aangesloten. We Are Public noemt de leden cultuuroptimisten en ziet de community als eigentijdse beweging die kunst en cultuur realiseerbaar maakt. Door lid te zijn van We Are Public steunen leden financieel de culturele sector, inkomsten uit de lidmaatschappen komen ten goede aan culturele instellingen en makers. In ruil krijgen leden gratis toegang tot zo’n 50 programma’s per maand. Leden die zich aanmelden krijgen tot 1 januari een gratis lidmaatschap waarmee ze een pilotprogramma van ruim 50 concerten, exposities, voorstellingen en films in de stad kunnen bezoeken.

Tijdens de Museumnacht Den Haag gaat de campagne van start; op de Grote Markt wordt met een actie onderzocht hoe cultuur-optimistisch Den Haag is. Sleutelfiguren uit de Haagse kunst- en cultuursector ontvangen de eerste lidmaatschappen in bijzijn van wethouder van cultuur Joris Wijsmuller. Op meerdere locaties in de stad kan het publiek zich aansluiten bij We Are Public, waarna zij gelijk een optimistenpakket krijgen.

Nieuwe manier van cultuur ontdekken en financieren
We Are Public werd twee jaar geleden in Amsterdam door culturele ondernemers Leon Caren en Bas Morsch opgezet met als doel om, na de bezuinigingen op cultuur, het tij te keren. Ze wilden een community vormen van culturele avonturiers en een nieuw zakelijk model voor de culturele sector ontwikkelen dat inkomsten en publiek genereert.

“We zijn een beweging van cultuuroptimisten, die vinden dat spannende kunst en cultuur meer publiek en inkomsten verdient en daar zelf voor willen zorgen.”

Het resultaat na twee jaar in Amsterdam: 52.000 nieuwe cultuurbezoeken die gezamenlijk 450.000 euro hebben opgeleverd voor cultuur. We Are Public heeft bewezen dat het nieuw publiek op de been brengt; leden gaan vaker naar cultuur, ontdekken nieuwe kunstvormen of jonge makers en komen op plekken waar ze eerder niet waren. De organisatie heeft de ambitie om de komende jaren uit te groeien tot een landelijk platform. Leden kunnen straks niet alleen in hun eigen stad maar door het hele land naar programma’s die door We Are Public geselecteerd zijn.

www.wearepublic.nl/denhaag

Advertisements

Sorry, the comment form is closed at this time.

 
%d bloggers like this: