DenHaagOrg

Puur Haags

Verkeersregelaar of verkeerdregelaar …

Posted by Interniek on 20 December, 2013

Wat een plezier om weer met de auto over de vernieuwde Bosbrug te kunnen rijden. Omdat ik een ritje op verzoek van mijn dochter kan maken naar de Prinses Beatrixlaan (verontschuldiging van een fietser) rijd ik terug vanuit de Koningstunnel meteen linksaf over het nieuwe Bosbrug-parcours het Korte Voorhout op.

De bocht over de vernieuwde tramsporen, waar het allemaal om te doen was, loopt als een pakje boter in een hete pan. Rechts van mij passeer ik een grote leegte waar zojuist nog de Franse Ambassade stond en het gebouw van Equity and Law Verzekeringen, later omgevormd tot het kunstenaarsbolwerk Ship of Fools!. Ik krijg hierdoor een compleet en uniek nieuw zicht op de Artillerie, met voorheen het ministerie van Onderwijs en later Verkeer en Waterstaat, thans Infrastructuur en Milieu.

20131220-223413.jpg

een blik op de Franse Ambassade, althans waar zij stond, gezien vanaf het water

Maar ik kan niet te lang naar rechts blijven kijken want de enkele rijbaan richting de Amerikaanse Ambassade heeft ook nog een linker zijde waar zojuist tramlijn 17 stopt. De oversteekplaats waar ik nu op afrijd vraagt namelijk alle aandacht. Daar wandelt uiterst traag nee beter gezegd bijna dwaalt een in fluorescerend geel jack gekleed persoon naar het midden van de zebra om daar tot staan te komen en zijn rug naar mij te keren.

De Verkeersregelaar: een sinds Den Haag het grootste aantal opbrekingen ooit kent bij elk sloop-, bouwproject en wegreparatie niet meer weg te denken vrij inzetbare ambtenaar. Ik doorkruis Den Haag doorgaans op de fiets dus zie deze regelaars van de veiligheid voor mens en dier steeds vaker om mij heen.

Nu dus deze specifieke nieuwe functionaris getooid met een zwart rugtasje dat het felle geel aangenaam doorbreekt met daarop in hagelwit het merk Nike. Aan de bewegingen van de man zie ik dat hij klanten verwacht; trampassagiers die gaan oversteken over zijn zebrapad. In het uitoefenen van zijn functie kan hij na een korte opleiding een zekere ervaring opbouwen. Vandaar die opvallende beweging naar het midden op de weg vóór mij waardoor ik moet afremmen. Zelf hoeft hij namelijk niet over te steken want hij staat hier de godganse dag, waarvoor ik de verkeersregelaar in het algemeen oprecht bewonder. Dat neemt niet weg dat hij ondanks zijn ervaring ook weleens een inschattingsfout maakt. Hiervan ben ik nu getuige.

Terwijl twee jonge voetgangers zich naar het einde van het tramperron begeven, kijkt mister Nike achteloos over zijn schouder naar deze voormalige trampassagiers. Maar wat doen zij nu? Zij zijn helemaal niet van plan om rechtsaf het zebrapad te kiezen maar lopen al kwebbelend rechtdoor! Dat vraagt om actie! Nu het nog kan, moet hij hen direct van zijn bestaan laten weten. Immers al zijn imponerende bewegingen hiervóór worden door dit tweetal volkomen nutteloos gemaakt. Maar ook nadat zij hem hebben gezien, wijzigen de twee hun koers niet. Dan zit er niets anders op dan dat mr. Nike zijn goedbedoelde en op veiligheid gerichte actie af te breken en mij doorgang te verlenen. Uiteraard laat ik niets aan de man merken, maar vervolg mijn weg … althans ik denk mijn weg te kunnen vervolgen. Want nu wordt het pas echt gevaarlijk.

Na de zebra maakt de rijweg namelijk een scherpe bocht naar links, om de omheining van de Amerikaanse Ambassade te ontwijken en worden rijweg en trambaan samengevoegd! En juist hier wordt het nu met de optrekkende tramlijn 17 tezamen met de twee wandelende jonge voetgangers en naderend autoverkeer flink dringen!!

Hier had mister Nike moeten staan en hier kan de functie verkeersregelaar voor de komende jaren dat de nieuwe Amerikaanse Ambassade in Wassenaar wordt gebouwd, nog vele imposante bewegingen maken die leiden tot een veilig verkeer.

Niek

Sorry, the comment form is closed at this time.

 
