DenHaagOrg

Puur Haags

Haagse ondernemers mogen naar pagina 27 gluren!

Posted by ingezonden mededeling on 10 June, 2010

Afgelopen donderdag werd in de Haagse Raad het nieuwe college-akkoord besproken. Groen Links undercover-wethouder Peter Smit verdedigt in dat akkoord het Verkeers Circulatie Plan, dat de Haagse binnenstad autoluw moet maken. Dit idee, in het vorige college ingegeven door de geitenwollensokkenbrigade van GroenLinks staat voor automobilisten en ondernemers in de Haagse binnenstad inmiddels bekend als het Verkeers Congestie Plan.

Op de Centrumring volstrekt zich dagelijks een verkeersinfarct van ongekende omvang. Het verdient aanbeveling om om half 8 ‘s-morgens vanuit de Vruchtenbuurt naar de A12 te rijden. U zult merken dat dat ongeveer een half uur van uw kostbare tijd vergt. De capaciteit van de Centrumring is te beperkt, vooral in de spitsuren. Daarnaast zult u merken dat u op zeker 4 punten moet wachten voor de tram, die u als automobilist al gesponsord heeft, maar dat terzijde.

Op een motie van PVV-voorman Sietse Fritsma, die inhield dat het VCP geprullemandeerd diende te worden, wenste wethouder Smit niet veel worrden vuil te maken. Het enige dat hij aan geluid kon produceren was: kijkt u maar op pagina 27. Zelfs na een vraag om verduidelijking bleef de wethouder volharden in zijn hovaardij: kijkt u maar op pagina 27.

De wethouder lijkt niet te willen weten dat velen in Den Haag lijden onder het VCP. Ondernemers in de Wagenstraat e.o. hebben hun omzetten zien dalen met 30 tot 50%! Een enkeling is zelfs al vertrokken uit de binnenstad. Maar volgens de wethouder biedt pagina 27 van het coalitie-akkoord uitkomst.
Als we pagina 27 er bij pakken, lezen we dat de doelstellingen van het VCP overeind blijven. De doelstelling kan volgens de PVV slechts inhouden dat de levendigheid, leefbaarheid en gezelligheid van de Haagse binnenstad om zeep geholpen worden. Voor een bewijs van deze stelling hoeft slechts gekeken te worden naar vele Amerikaanse binnensteden, die in de jaren ’70 en ’80 van de vorige eeuw autoluw zijn gemaakt. Deze binnensteden zijn nu doods en leeg. Het leven speelt zich af op de grote shoppingmalls buiten de stad. Om daar te komen maken de automobilisten vele kilometers extra, zijn langer onderweg en was dat nu juist niet de inzet van de Groene Khmer; autokilometers voorkomen om de vervuiling van auto’s tegen te gaan? Over welke vervuiling hebben we het eigenlijk? Auto’s zijn door Euro-5 motoren nog nooit zo schoon geweest en fijnstof was honderd jaar geleden een probleem, toen Nederland zich nog massaal opwarmde aan kolenkachels.

Wethouder Smit maakt van Den Haag de meest auto- en ondernemersonvriendelijke stad van Nederland; mensen van buiten Den Haag zullen na een bezoekje niet wederkeren.

Het had Smit gesierd zijn arrogantie af te leggen en normaal antwoord te geven op de vragen van onze fractievoorzitter. Afschaffen van het VCP is de enige optie als we de ondernemers niet weg willen pesten, de auto’s weer willen laten rijden en als we Den Haag een levendige en leefbare binnenstad gunnen!

Machiel de Graaf is namens de PVV raadslid en vice-fractievoorzitter binnen de Haagse PVV

Richard de Mos is namens de PVV Kamerlid en raadslid.

Advertisements

2 Responses to “Haagse ondernemers mogen naar pagina 27 gluren!”

  1. Tim said

    De Amerikaanse binnensteden waar deze twee heren het over hebben ken ik niet. De enige leegloop die in Amerikaanse binnensteden optrad was de witte vlucht naar de buitenwijken, uit angst voor de zwarte bevolking trok de middenklasse de stad uit.
    Daarnaast is d angst voor de Malls buiten de stad vooralsnog ongegrond. Die zijn op dit moment gewoon niet toegestaan in NL. (misschien met het nieuwe kabinet komt daar verandering in).
    Het VCP is misschien niet ideaal voor wie met de auto overal naartoe wil. Op de fiets heb je er echter bijna geen last vast.

  2. Frans said

    …Het VCP is misschien niet ideaal voor wie met de auto overal naartoe wil. Op de fiets heb je er echter bijna geen last vast.

    Het is écht niet zo dat mensen voor hun lol in de auto gaan zitten en zeker niet in Den Haag, waar ze het autootje pesten tot cultus hebben verheven.
    Als je al vanaf Zoetermeer vastloopt omdat alles stagneert, dan moet je jezelf eens gaan afvragen waar je mee bezig bent.
    Verder is Den Haag een hopeloze stóplichtstad en rijzen de parkeertarieven de pan uit.
    Mensen die in Den Haag rijden doen dat om den brode of omdat het gewoon niet anders kan.
    Maar het zal me niets verbazen als koeriersbedrijven en andere bezorgers een toeslag gaan rekenen van 70 euro voor elk pakketje dat ze hier af moeten leveren.
    Het is 1 uur extra voor zowel de chauffeur als de auto.

Sorry, the comment form is closed at this time.

 
%d bloggers like this: