DenHaagOrg

Puur Haags

Den Haag slaat altijd door

Posted by Interniek on 25 June, 2009

Den Haag slaat altijd door; is het niet in hoogbouw dan wel in het thema drankgebruik. Prima om het alcoholgebruik op scholen aan banden te leggen. Maar om dat nu te doen aan het einde van het schooljaar als de examenfeesten zijn? Dat doet mij meteen denken aan de overdreven controle van fietsverlichting na een toneelvoorstelling van een school die een jubileum had te vieren. Heeft wethouder Bert van Alphen soms behoefte aan extra media aandacht? Nou dan is hij goed bezig.

11 Responses to “Den Haag slaat altijd door”

  1. Tsjonge wat – ik weet dat ik het niet mag zeggen – zuur weer Niek. Het is dat ik je persoonlijk ken, anders had ik een heel raar beeld van je gekregen op grond van je postjes hier. 😉

    Ik begrijp ook niet precies wat je bedoelt: als je verkeersveiligheid en gezondheid van jongeren belangrijk vindt dan moet je toch juist op dit soort moment controleren? Het heeft toch geen zin om in de schoolvakanties alcohol te verbieden en op fietsverlichting te controleren? Of bedoel je dat de overheid wel regels moet stellen, maar niet zo moeilijk moet doen over de handhaving?

  2. Frans said

    Wat Niek ongetwijfeld bedoeld is, dat er zat dingen zijn die niet worden opgepakt en waar burgers zich groen(links) en geel aan ergeren.
    Het zijn ook niet voor niets onze stadskleuren
    Het is symptomatisch voor de algehele onvrede die er heerst en door de politiek mede wordt gevoed. En dat vooral omdat men het niet goed oppakt. Dat is ook de werkelijke reden dat Wilders gaten kan slaan in het electoraat van de huidige partijen.
    En wat ook telt is dat onze jeugd altijd maar in de verdachtenhoek wordt gezet.
    En zijn gelukkig nog zat jongeren die hun uiterste best doen om een fatsoenlijk leven te leiden.
    Maar het wordt je wel erg lastig gemaakt en dan noem ik maar als voorbeeld die ID plicht.
    Het vragen naar je ID is alleen maar gerechtvaardigd als er een aanleiding toe is, maar dat wordt dan misbruikt als je fietsverlichting het niet doet en dan krijg je een stapelboete omdat je, je ID niet bij je hebt. En zeg nou eens eerlijk; hoeveel terroristen zijn er nu werkelijk opgepakt vanwege die maatregel? Het is een typisch voorbeeld van regelgeving die zijn doel voorbij schiet en veel frustratie veroorzaakt.
    Die willekeur van wel of niet naar je ID vragen en je zakgeld afpikken, dat steekt.
    En dan zal men wel weer aanvoeren dat het een landelijke maatregel is, maar als korpsbeheerder maak je nog altijd zelf uit waar je mensen hun prioriteiten dienen te leggen.

    Maar het bovenstaande antwoord van David zal er ongetwijfeld toe leiden dat de PVDOB het waarschijnlijk zeer goed gaat doen.

    http://www.ontevredenburger.nl

  3. interniek said

    Gek hè David, maar jouw antwoord brengt bij mij precies hetzelfde teweeg. Begrijp je nou echt niet dat het zo zuur is juist als je iets te vieren hebt – en dat vind ik het slagen voor een examen – dat juist nu Bert van Alphen met die alcoholvrijmaatregel komt? Een feestje zonder alcohol kan minder geslaagd zijn. Ik ken al een school die de bazaar wilde afgelasten omdat zij dachten dat het dit jaar al inging (dat dacht ik trouwens ook). Maar omdat de alcoholvrijregeling pas vanaf 2010 geldt, gaat de bazaar dit jaar nog wél door. Geen alcohol, geen bazaar dus voortaan blijkbaar. Neem zo´n maatregel aan het begin van een schooljaar als alles nog fris is en de regels op school nog bekend moeten worden gemaakt.
    En dan Ome Agent die zich na de voorstelling (hij kent blijkbaar de tijden) verdekt op gaat stellen achter de bosjes om dan toe te slaan. Hij maakt zich daar echt niet populair mee. Als Ome Agent werkelijk effect wil sorteren in veiligheidsmaatregelen als fietsverlichting op die specifieke avond dan zou hij naar binnen zijn gegaan en zich hebben laten zien in uniform. Foldertjes bij de uitgang neergelegd hebben met iets van ‘Geen licht? Dat wordt dokken’ (die tekst wil ik wel schrijven trouwens). Maar net als (onze) wethouders ziet hij de burger blijkbaar als tegenpartij waar hij geld aan wil verdienen. Want vrienden maak je zo echt niet.
    Een beetje duidelijker zo wat ik bedoel?

  4. Tim said

    Zullen we meteen naadloos doorlinken naar Geenstijl? Waar haarfijn uitgelegd wordt hoe de gemeente de vogelaarswijken veiliger probeert te maken? http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2009/06/binnenkort_ook_bij_u_verplichte_huiszoeking_bezig.html#more

    Ben wel benieuwd wat David hiervan vindt.

  5. @4: zijn we mee bezig, ik ben geen woordvoerder op dit dossier. Voor de volledigheid: dat is geen afschuiven, maar het respecteren van een taakverdeling.

    @3: ik ben met je eens dat het ook anders kan. Gisteren sprak ik met een GroenLinkscollega uit Gouda – zelf docent – en die keek ook wat anders tegen het alcohol verbod aan. Ik heb begrepen dat het vooral schoolfeesten betreft voor de onderbouw die óp de scholen worden georganiseerd – bovenbouwfeesten vinden vaak plaats op andere lokaties. Dan vind ik het toch niet zo gek dat je als norm stel dat er geen alcohol op school wordt geschonken. Maar ook hier geldt dat ik geen woordvoerder ben. Je kunt @arnoudboer eens vragen wat hij er van vindt.

    Inzake fietsverlichting worden volgens mij verschillende acties georganiseerd, ook i.s.m. scholen. Wat jij beschrijft is handhaving. Dat is vervelend, maar wel nodig lijkt me. De insteek is zeker geen geld verdienen natuurlijk, maar ervoor zorgen dat mensen gewoon licht op hun fiets hebben. Dat dat de verkeersveiligheid bevordert – waarmee de maatschappelijke kosten overigens ook worden teruggebracht – behoeft toch geen betoog?

    Ik heb trouwens je correspondentie gezien inzake de Posthoorn. We hebben daar wel eens navraag naar gedaan, maar het blijft een zaak van gemiddelden. Ik wacht het antwoord op je tweede brief even af, dan kijk ik of ik er iets mee kan doen.

  6. http://denhaag.groenlinks.nl/node/27864

    Volgende week verder.

  7. Frans said

    David Rietveld op Vrijspreker.
    Author: David Rietveld
    Comment:
    @Devidas: zou je – als je dat wilt natuurlijk – contact op kunnen nemen met de GroenLinks gemeenteraadsfractie in Den Haag (groenlinks[at]denhaag.nl) voor wat meer achtergrondinformatie t.b.v. de vragen die we hierover volgende week donderdag willen gaan stellen? Ik zie geen mailadres of andere contactgegevens van je, dus doe ik het maar even zo.

    Dit moet toch wel genoeg zijn om ze vast te spijkeren?
    Begin maar vast een verdediging op te bouwen of juist niet, want er blijft waarschijnlijk weinig heel van dit (wan)beleid.
    Men zou kamervragen willen stellen, hebben we vernomen.(?)
    Zie maar wat je er mee doet.

    http://www.star-people.nl/index.php?module=news&id=2159

  8. tim said

    goed te horen dat er ook vragen komen… Ik neem aan dat je ons op de hoogte houdt David?

  9. Frans said

    Henk Kool aangeschoten vanwege het Crapuul
    Norder aangeschoten vanwege de Pandbrigade
    Baldewsingh straks afgeschoten vanwege die IMAR kwestie waarvan die 3,3 miljoen euro al 2,7 “verdwenen” is.
    Blijft Marieke over.

  10. Jan Hunck said

    Gaat er tijdens en na afloop van Parkpop ook een verscherpte controle plaatsvinden inzake het alcoholge(mis)bruik ? http://www.ad.nl/denhaag/stad/3299700/Totaal_alcoholverbod_op_scholen.html
    Onderzoek toont steeds duidelijker aan dat alcohol de hersens van pubers ernstig schaadt. En deze pubers gaan ook naar concerten toch ???

    Wat heeft David Rietveld hier over te zeggen ?? Bert van Alphen zou eens geen gebruik moeten maken van willekeur maar het gelijkheidbeginsel kunnen hanteren ofwel geen symptomenaanpak maar een structurele aanpak van het alcoholprobleem.

    Comazuipen vindt zelfs ook plaats op hangplekken en in de Haagse parken. Wat doen we daar dan aan ???

  11. Frans said

    Gezien de ontwikkelingen in de Haagse politiek krijg ik het vermoeden dat ze door het goede voorbeeld te geven om zelf geen alcohol meer te drinken(?), bij henzelf het delirium tremens heeft toegeslagen, wat betreft de huidige besluitvorming of meer het gebrek daaraan.
    Alle symptomen zijn aanwezig, zoals geheugenstoornissen (als het ze uitkomt) desoriëntatie (niet weten wie waar uithangt) rood aanlopen en bovenal de formele denkstoornissen (veroorzaakt door gebrek aan besef wat dualisme nu eigenlijk is). De stuipen die met het ziektebeeld gepaard zouden kunnen gaan, jagen ze dan wel de burger op het lijf. Kortom; tijd om afscheid te nemen van die patiënten. Liefst over de stadsgrenzen heen jagen en bij voorkeur ter westerzijde.

Sorry, the comment form is closed at this time.

 
