DenHaagOrg

Puur Haags

Campagne gemeenteraadsverkiezingen 2010 losgebarsten

Posted by jandewandelaar on 13 March, 2009

Hoewel de gemeenteraadsverkiezingen pas op 3 maart 2010 plaats vinden, is duidelijk te merken dat de campagne reeds begonnen is.

Qua media-aandacht is de PVV tot nu toe nog steeds de grootste trekker. In de Peilingen van Synovate staat de PVV nu op 23 zetels. Van TON zijn er van de 24 slechts nog 2 overgebleven. Van deze zetels gaat zo’n 44 % van de TONstemmer gaat naar de PVV. (Grafiek).

Hadden we in 2002 te maken met het PIM-effect, dan is het NU de beurt aan het PVV-effect. De partij heeft aangekondigd ook in Den Haag actief te willen zijn. Dit tot groot ongenoegen van o.a. de Haagse VVD. We leven in een tijd dat er nog steeds die kloof is tussen de burger en politiek. Men ervaart de Haagse politiek nogal eens als een Kweekvijver om de persoonlijke loopbaan verder uit te rollen. Om verschillende redenen zijn veel stemmers het vertrouwen kwijt en vaak ook in het gemeentelijk Apparatsjik.

Ook het Dualisme is volledig mislukt zo blijkt uit een recentelijk gehouden enquête. En ook de rol van de burger bleef helaas nogal onbelicht. De Raadsleden zouden meer de wijken in gaan. Zijn onze Haagse Raadsleden Waakhonden of Schoothonden? Een vraag die ooit werd gesteld ergens in 2006. Het lijkt wel of er niet veel is veranderd. Werd dus die afstand Burger-Politiek kleiner?

Helaas is dit een der redenen dat de populistische Leefbaren nieuwe stijl middels Wilders flink stemmers gaan trekken. Wat gaat men in Den Haag hieraan doen? Hoe denkt men dit Tij te keren?

Het gaat uiteindelijk om de Stemmen uit de wijk. Dit roept weer herinneringen op uit 2006 met het

Politiek Wijkdebat Stemmen vanuit Spoorwijk

Om te laten horen dat het ook anders kan, dagen we ALLE partijen uit om op deze site het debat aan te gaan. De aftrap is alvast het concept verkiezingsprogramma van de PVV afdeling Den Haag.

Start dus je eigen debat over een actueel onderwerp. Geef dit aan met het vermelden van DEBAT en de aanzet/opening tot het debat. Uiteraard mag dit een stelling zijn !!! Begin jouw debat-> niek@denhaag.org

We lusten jullie rauw en we hebben er zin an!!!!

Advertisements

37 Responses to “Campagne gemeenteraadsverkiezingen 2010 losgebarsten”

  1. Frans said

    Wat we nodig hebben zijn autonome volksvertegenwoordigers die ieder voor zich een eigen mening over verschillende onderwerpen hebben, maar toch een gemeenschappelijk doel nastreven, n.l. Den Haag teruggeven aan de Hagenaars (ongeacht kleur) met de Nederlandse mentaliteit van hard werken, genieten van inkomen, weinig ambtenaren, weinig regels, weinig controle zolang je niet iets strafbaars doet dat anderen in gevaar brengt.

    Dus vooral weg met de links-christelijke terreur van volledige controle, weg met de milieu en klimaatzwendel, weg met de parasitaire industrie zoals die welzijns en zorgmaffia en weg met die overbodige bestuurslagen van provincies, productschappen, waterschappen en de publieke omroepen die onze samenleving in een geldverslindende wurgende greep houden.

    Het ontbreekt helaas aan voldoende échte volksvertegenwoordigers. De huidige raadsleden zijn vooral dom (gemaakt) kadavervolk dat, door fractiediscipline gedwongen, als een zombie een partijstandpunt moet innemen en de allochtone excuustruus wordt alleen misbruikt om stemmen te trekken.
    Dat heeft niets meer met kwaliteit te maken, maar daar zal iemand als Rabin Baldewsingh het wel niet mee eens zijn. Daar zou ik ook tegen ingaan als ik voor 110.000 euro per jaar alleen maar wat over boompjes en hondenpoep hoef te kakelen en bij wanprestatie door dit bestuur daar toch niet op afgerekend wordt.

    Die gevestigde partijen dienen daar dus wel op afgerekend te worden, alleen kan je jezelf dan afvragen wie het dan zouden moeten doen.
    Die islam democraten bijvoorbeeld, bestaat uit allemaal vlot gebekte types, maar die partij heeft nu werkelijk nog niet één wezenlijk punt naar voren gebracht, laat staan ook maar iets weten te bereiken en de Nederlandse mentaliteit van jongens van Jan de Wit, van aanpakken, is ver te zoeken. Dus wie dan wel?

  2. Het DHO archief said

    https://denhaagorg.wordpress.com/ons-gemeentebestuur/

  3. Arnoud van Doorn said

    Heren,

    Ik merk eerlijk gezegd nog weinig van een inhoudelijke discussie m.b.t. de komende gemeenteraadsverkiezingen.
    Het enige dat ik constateer is dat de paniek is losgebarsten bij de gevestigde kliek. Jammer is dat er alleen maar ongenuanceerd en zenuwachtig wordt gereageerd door met name de coalitiepartijen.
    Zie o.a. het commentaar van GL en consorten op http://www.davidrietveld.nl.
    Het lijkt alsof de gevestigde orde alleen maar bang is zijn baantje te verliezen (en daarmee de kweekvijver) in de gemeenteraad, i.p.v. dat zij zich druk maken over de wensen en vragen van de inwoners van Den Haag.
    Er wordt maar wat wild om zich heen geslagen, waarbij elke realiteitszin lijkt te zijn verdwenen. Jammer.
    Het is voor elke haagse burger al lang duidelijk dat de slogan van de coalitie “mee doen” een wassen neus is geweest. Het recente onderzoek van het AD/HC toont dat feilloos aan. De Haagse burger weigert zich nog langer bij de neus te laten nemen door het haagse establishment.
    Een site die dat prachtig aan toont is o.a. http://www.parkeergeldzucht.nl
    Misschien zouden de gevestigde partijen zich eens moeten afvragen waarom de Haagse bevolking niets meer van ze moet hebben, en zich massaal wenden naar de PVV (zie peiling van het AD, 65% juigt de komst van Wilders in Den Haag toe).
    In plaats daarvan zetten ze iedereen die kritisch is in de hoek als belachelijk, onverdraagzaam of gewoon dom. De klassieke fout die ook ten tijde van Fortuyn is gemaakt.
    De idiote situatie dat de coalitie weigert te bezuinigen op de linkse hobby’s als kunst, cultuur en allerlei vage subsidieclubs (400 miljoen per jaar!) spreekt boekdelen. Het is hun eigen beperkte achterban, en het vangnet voor hun eigen baantje mocht het mis gaan in de politiek.
    Dit systeem wordt in stand gehouden door de torenhoge gemeentelijke lasten. Het geld moet wel ergens vandaan komen natuurlijk. De gewone hardwerkende Hagenaar mag hiervoor opdraaien, maar moet verder zijn mond houden.
    Ik voel ‘m nu alweer aankomen: mijn verhaal zal wel weer worden weggezet als populistisch en demagogisch. Altijd de makkelijkste weg, maar kom nou eens met een inhoudelijk argument. Kom eens met voorstellen om het vertrouwen van de Hagenaars in de lokale politiek terug te brengen, en geef eens ruiterlijk toe dat de gevestigde partijen hebben gefaald.
    Of je het wilt of niet, er is gewoon een nieuwe realiteit. De PVV zal naar alle waarschijnlijkheid de grootste partij worden in Den Haag, en door daar alleen maar op af te geven neem je je eigen burgers totaal niet serieus. Wat ik zelf vind van de PVV is verder niet relevant, maar blijkbaar heeft de gevestigde kliek weinig boodschap aan de democratie; elke kritische nieuwkomer is eng en bedreigend, en moet koste wat kost worden bestreden.
    Kom alemaal eens met constructieve oplossingen, i.p.v. als bange hazen elkaar na te praten hoe vreselijk het is dat de PVV gaat mee doen.
    Neem de democratie en de Haggse burgers serieus!

  4. Arnoud van Doorn said

    En kijk ook eens even naar http://www.groepvandervelden.nl voor de “verheffende” voorstellen van o.a. Meesterprutser Baldewsingh.

  5. Jaja, dat is ‘nieuwe politiek’, wat we hierboven zien. Niets geen partijbelangetjes, maar alleen opkomen voor de Hagenaar. Door vooral naar je eigen website te verwijzen? Tsjongejonge zeg. En inderdaad: je roept een boel, maar onderbouwt weinig. Daar is denk ik weinig aan te doen. De keren dat ik je inhoudelijk van repliek diende, bleef een antwoord namelijk keer op keer uit.

    Even zakelijk: de coalitie die er nu zit heeft 28 van de 45 zetels. Dat is een forse, democratisch gekozen meerderheid. Ben je bereid dat te aanvaarden of niet? Daarmee wil ik niet zeggen dat je het perse eens moet zijn met alle besluiten. Het lastige is daarbij wel dat de Groep van der Velden zelden tot nooit in een commissie- of raadsvergaderingen aangeeft waarom ze het er niet mee eens is. Een beetje makkelijke opmerkingen maken over de coalitie of over moslims, daar blijft het meestal bij.

    Als straks de PVV de grootste wordt, dan is dat een uitkomst van een democratisch proces. Op basis daarvan gaan we dan verder kijken hoe het moet. Daarbij wel een kanttekening: als de PVV 20% van de stemmen haalt, dan zijn ze wellicht de grootste. Maar zelfs zo’n klinkend resultaat zegt niets meer dan het zegt: 20% van de Hagenaars steunt de PVV. De andere 80% maakt een andere keuze. Voor een werkbare meerderheid heb je zo’n 25 zetels nodig. Ik ben benieuwd welke compromissen de PVV bereid is te sluiten. Voorlopig lijkt dat niet hun sterkste punt.

    Verder is het echt een absolute schande dat alle subsidies op één hoop worden gegooid, en er dan gekraaid wordt dat het te veel is, of weggegooid geld. Heel goedkoop en heel gemakkelijk. De Haagse Koepel is ook zo’n club die geld krijgt. Ook weggegooid geld, meneer Van Doorn? De buurt- en wijkorganisaties vallen vast ook onder die €400 miljoen? Ook afschaffen?

    Wat cultuur betreft: zeg het maar, Arnoud. Wat gaat er dicht? Het gemeentemuseum? Het Residentie Orkest. Neerlands Trots, het Nederlands Dans Theater? Of het Koorenhuis? De cultuurankers? Zeg het maar. Wees eens concreet, in plaats van makkelijk roepen. Maak eens keuzes, en breng die naar voren in de gemeenteraad. Doe eens iets. Schrijf eens een initiatiefvoorstel. Maak een notitie. Op dit moment draai je kringetjes in je eigen realiteit, en wordt er in de arena waar het om gaat hoegenaamd niets gepresteerd. Dat maakt jou niets uit, want je schuift straks aan bij de PVV en kunt dan claimen dat je de verkiezingen hebt gewonnen. Nou, alvast gefeliciteerd.

    Tot slot wil ik je wijzen op een wezenlijk onderdeel van democratie: het publieke debat en de openlijke botsing van meningen. Als de PVV mee gaat doen in Den Haag, dan kun je er zeker van zijn dat o.a. GroenLinks die partij en haar gedachtengoed gaat bestrijden. Als je dat ondemocratisch noemt, heb je er echt helemaal niets van begrepen. Dat ik het niet eens ben met Geert Wilders, is namelijk niet ondemocratisch. En een nieuwtje: de meerderheid van Nederland is het niet eens met Geert Wilders. En de PVV is niet eng omdat het nieuwkomer is, maar omdat het de PVV is.

    Weet je wat ondemocratisch is? Mensen publieke functies willen ontzeggen vanwege een dubbele nationaliteit. Mensen die jarenlang in Nederland wonen, werken en belasting betalen het stemrecht ontnemen. Politieke partijen willen verbieden. Mensen het recht op vereniging ontzeggen. De vrijheid van meningsuiting alleen voor bepaalde meningen laten gelden. Dat is ondemocratisch, Arnoud. En het zijn allemaal voorstellen van de PVV. De enige partij in Nederland zonder leden, maar waar het wel verboden is om het oneens te zijn met de grote leider. En dan kom je mij een lesje lezen over democratie? Hou toch op.

  6. Het Haagse concept verkiezingsprogramma van de PVV is een illegale bewerking van
    http://www.pvv.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=788&Itemid=139

  7. Ook hier dan maar: wat is er illegaal aan die bewerking? 🙂

  8. Eindelijk weer eens iets leuks.
    In Den Haag regeert iedere partij bij minderheid. Dik de helft van de kiesgerechtigden stemden niet. Nu geert mee gaat doen zou het weleens kunnen gebeuren dat de grote wens van Deetman uit gaat komen, en er meer hagenaars gaan stemmen.
    Niet dat dit zo heel veel zal uithalen, kijk maar op http://www.stemniet.nu
    Het lijkt me wel leuk; een grote opkomst door de onvrede, en daarna tot de ontdekking komen dat je nog niets bereikt hebt.
    Hoe kun je de onvrede nog groter krijgen!

    groet herman

  9. Agnes said

    Meneer Rietveld;
    Het is beneden alle peil de oppositie te verwijten dat ze geen oplossingen hebben.
    De gevestigde coalitie, die de macht heeft, is zelf totaal niet in staat gebleken om het meedoen als zodanig smoel te geven, en nog erger, de inspraak zelfs aan alle kanten in te perken.
    En terwijl PvdA, VVD en GroenLinks, de macht hebben en over het geld beschikken kan die coalitie niet echt terugblikken op een succesperiode. Domweg vanwege het gebrek aan successen. En hoewel de PVV ook niet alles is, wordt het huidig kliekje flink door elkaar gerammeld en krijgen ze wel de oorvijgen die ze allang verdienen. Ook uw optreden bij diverse debatten had moeten resulteren in een flink pak billenkoek. Wie niet luisteren wil moet maar voelen.

  10. Arnoud van Doorn said

    Bijzonder, ik ben opeens Meneer van Doorn.
    Dat mag hoor, even goede vrienden. Je mag me ook gewoon Arnoud blijven noemen.

    David, ik doe je bij deze een concrete toezegging: de komende week krijg je van mij een lijst van alle subsidieclubs die van mogen worden opgedoekt.
    Hoe concreet wil je het hebben?

    Ik stel voor dat dat geld dan wordt gebruikt om de gemeentelijke belastingen voor de gewone inwoners te verlagen, en idiote heffingen zoals toeristenbelasting en precario en weet ik veel meer af te schaffen.
    Bovendien kan dan de WOZ flink omlaag.
    Dat komt de koopkracht ten goede, mooi voor de (locale) economie, zeker in deze tijd.

    Het zou van lef getuigen om voor deze mening eens een opiniepeiling te laten uitvoeren onder de Haagse bevolking. Ik grandeer je dat je je rot schrikt David.
    Nee dan kun je je geld natuurlijk vel beter besteden aan buitensporig dure glossy’s van jou vriend Baldewsingh waarin hij vooral zichzelf op een voetstuk plaatst.

    Het is toch te gek voor woorden dat de Haagse burger de tol moet betalen voor alle idiote linkse hobby’s?
    Dat een basisschool geen geld krijgt voor nieuwe schoolborden, terwijl een flapdrol uit de PvdA fractie een oproep doet om voor tig-duizend euro Antilliaanse muziekinstrumenten te kopen voor een buurthuis?
    Hoe ver sta je dan in godsnaam af van de echte wereld, en van de Haagse bevolking?

    Dat, beste David, is de kloof tussen de politiek en de burger. Blijkbaar lijkt niemand dat van de regenteske clubs te beseffen.
    En als ze het wel beseffen interesseert het ze geen bal.
    Eigen pluche eerst zeg maar. Treurig.

    En als de bevolking dan een keer wakker wordt en in opstand komt raakt de regentenkliek in paniek.
    Je hebt het vervolgens over weinig onderbouwen. Beetje lastig om dat serieus te nemen als je een programma verzint van de PVV, om daar dan zelf op te gaan reageren. Het zou hilarisch zijn als het niet zo sneu was.

    Overigens blijf ik me verwonderen waarom je mij maar blijft koppelen aan de PVV.
    Ik ben actief voor de Groep Van der Velden, en dat bevalt me voorlopig prima.

  11. Arnoud van Doorn said

    Ik vergeet nog iets.

    De Groep Van der Velden heeft vorige week een voorstel gedaan aan alle partijen en het college in de gemeenteraad om 5% in te leveren van hun maandelijkse vergoeding.
    Idem voor het budget voor de fracties.
    Dit als solidariteitsbetuiging voor alle Hagenaars die het -buiten hun schuld- nu moeilijk hebben.
    Bovendien kan dit geld ( zo’n 100.000 euro) mooi worden gebruikt voor die mensen, die de dupe van de crisis zijn en tussen wal en schip dreigen te vallen.

    Ik heb de instemmende reactie van Groen Links nog niet voorbij zien komen…

  12. @Agnes: over de resultaten oordelen we verschillend. Wat betreft de billenkoek: daar is de politieke arena voor. Mijn punt is juist dat met name de Groep van der Velden het daar erg laat afweten. Mijn opmerking geldt overigens zeker niet voor alle oppositiepartijen. D66 en de Haagse Stadspartij zijn goed bezig en maken het de zittende macht soms lastig. Dat is de taak van een oppositiepartij, en die taak laat Van der Velden compleet liggen.

    @Meneer van Doorn: Ik wacht je lijst met spanning af. Een week vanaf nu, ik hou het in de gaten. Wat gek dat Willem van der Velden dat voorstel niet heeft gedaan tijdens het debat over de kredietcrisis. Dat was natuurlijk de juiste plek geweest. Ik heb het voorstel niet voorbij zien komen, dus ik vraag me af waar je het hebt neergelegd. Jullie zijn zelf al begonnen met inleveren? En geldt het ook voor fractievertegenwoordigers?

    En nog even een tip: ook de fractie Van der Velden krijgt een vergoeding voor fractieondersteuning. Daar kun je activiteiten uit betalen die nodig zijn voor je raadswerk. Bijvoorbeeld een enquete. Dus ik zou zeggen: wat let je? Het zou van ‘eindelijk eens je werk goed doen’ getuigen als jullie dat nu eens helemaal zelf ondernemen. Zo moeilijk is het allemaal echt niet. Vraag meteen even wat Hagenaars belangrijk vinden en waarom ze trots zijn op hun stad. Weet je meteen dat je niet moet gaan bezuinigen op groen en cultuur.

    Over glossynota’s was het nota bene de PvdA die via een motie heeft gezorgd voor inperking. En over welke basisschool heb je het met die schoolborden? En heb je er al vragen over gesteld? Zo nee, waarom niet? Verder bedoel je waarschijnlijk OZB waar je WOZ schreef, en begrijp ik je opmerking over het PVV-programma niet. Verder moet ik weer vaststellen dat je vooral suggereert, maar weinig hardmaakt. En zullen we er een flesje wijn op zetten, dat als de PVV meedoet jij daar op de lijst staat? Of het tenminste geprobeerd hebt?

  13. Beste Arnoud, naamgenoot, misschien kun je hier alvast hom of kuit geven: wil je straks op de lijst van de PVV staan? Je kunt hier – recht-door-zee als je bent – vast met een simpel ja of nee antwoord op geven. Als het antwoord hieronder uitblijft, dan weten we genoeg. 😉

  14. Arnoud van Doorn said

    Beste David,

    De pot verwijt de ketel.

    Geef eens gewoon antwoord, steunt Groen Links het voorstel om 5% in te leveren of niet? Draai er niet zo om heen.
    En ja, dat geldt wat mij betreft ook voor fractievertegenwoordigers.
    Groen Links heeft toch de mond vol van solidariteit? Bewijs het dan en wees duidelijk.

    Ik ga nog even door met concreet beste David.
    Ik begrijp dat je het met mij eens bent dat het belachelijk is dat Meesterprutser Baldewsingh weer eens -inderdaad tegen zijn eigen fractie in- een dure glossy folder heeft uit laten geven?
    Nog meer concreet: Hoe gaat Groen Links hier publiekelijk afstand van nemen? Ga jij dat doen?

    Meer concreet: waar heb ik het over bezuinigen op groen (anders dan Groen Links in ieder geval)?

    En we gaan vrolijk door met concreet.
    Heb je het eerste deel van het “verkiezingsprogramma van de PVV” zelf verzonnen of niet?

    Waarom reageer je niet op de enqeute van het AD/HC waaruit blijkt dat het vertrouwen van de Hagenaars in de lokale politiek tot een treurig dieptepunt is gedaald? Concreet graag.

    Ga eens -concreet- in op mijn voorstel om flink te bezuinigen om de kunst- en cultuurclubs in Den Haag, en dit geld te gebruiken voor lastenvermindering voor de inwoners van Den Haag.

    Verklaar eens -concreet- waarom 65% van de respondenten van de genoemde AD/HC enquete vind dat de PVV een verrijking is voor Den Haag?

    En als laatste, vertel nu eens concreet wat je gaat doen na 3 maart 2010.

    Nu eerst even huiswerk doen, en niet meteen primair reageren en vluchten in nietszeggende polemiek en zwakke demagogie.
    Dat hebben we nu genoeg gezien.

    Gewoon even inhoudelijk antwoorden. Concreet.

  15. leuk dat onze geert mee gaat doen. Tot nu hadden we een zeer klein gedeelte kiesgerechtigden die gingen stemmen, ondanks de acties van dhr Deetman. Nu geert mee gaat doen zou dit weleens tot een hogere opkomst kunnen leiden doordat vele ontevredenen inhaken. Leuk dat zij dan daarna tot de ontdekking komen dat ze nog steeds niets kunen bereiken, omdat het overgrote deel van de ontwikkelingen in de stad niet door de wethouders en raad wordt bepaald maar door anderen. Zie http://www.stemniet.nu
    groet herman

  16. leuk dat onze geert mee gaat doen. Tot nu hadden we een zeer klein gedeelte kiesgerechtigden die gingen stemmen, ondanks de acties van dhr Deetman. Nu geert mee gaat doen zou dit weleens tot een hogere opkomst kunnen leiden doordat vele ontevredenen inhaken. Leuk dat zij dan daarna tot de ontdekking komen dat ze nog steeds niets kunen bereiken, omdat het overgrote deel van de ontwikkelingen in de stad niet door de wethouders en raad wordt bepaald maar door anderen. Zie op www stemniet.nu
    groet herman

  17. cees said

    Arnoud ( van Doorn ):
    Neem een biertje van me!
    E ga even kijken naar ” una voce particulare ” op NED II.
    Ook mensen met passie die boven anderen uitsteken.

  18. Agnes said

    Ik volg het zo’n beetje langs de zijlijn maar kom tot de conclusie dat Van der Velden niet zo lekker ligt bij David en ook niet bij de andere gevestigde partijen.
    Maar dat is niet ongewoon. Dat is met een ieder die zich als éénmansfractie van de kudde afkeert. Die valt in ongenade en krijgt een cordon sanitaire.
    En terwijl men zijn best doet elkaar hier het gras voor de voeten weg te maaien lijkt het eerste commentaar van Frans van een dermate hoog waarheidsgehalte te zijn dat er nog niemand op heeft willen of durven reageren. Vooral over die kadaver fractiediscipline, daar moet het gezonde verstand zelfs voor wijken zo te zien aan de reacties.

  19. Arnoud van Doorn said

    Herman, ik denk dat je gelijk hebt.
    De PVV heeft een eerste stap gemaakt als het de verkiezingen heeft gewonnen in Den Haag. Het is een begin.
    Stap 2 is dan de bezem door het stadhuis; de bestuurdienst, de directeuren van de diensten, de cultuur- en welzijnskliek, de directeuren van de stadsdelen enz.
    Zeg maar de “mars door de instituties” van Den Uyl uit 1973, maar dan andersom.
    Ik vermoed althans dat het zo zal gaan, en dat lijkt me heel verstandig.

    Naamgenoot Arnoud, wat gezellig dat je erbij bent gekomen.
    Volgens mij heb je een helder antwoord gekregen in de mail die we vorige week hebben verstuurd. Ik hoef niet in herhaling te vallen denk ik.

    Je krijgt van mij trouwens een fles wijn als GL in 2010 1 zetel heeft. Voor de troost zeg maar 🙂

  20. Arnoud van Doorn said

    Cees, dank je wel. Ik word er verlegen van…

  21. Beste Arnoud, naamgenoot, niet iedereen krijgt van jullie die mail (ik bijvoorbeeld niet), dus je wilt het vast hier nog wel een keer herhalen. Of vind je het teveel moeite om het de Haagse kiezers nog een keer uit te leggen? 😉 Je krijgt van mij een fles wijn als je zonder hulp van de PVV in de raad komt in 2010. 🙂 Laten we het er maar op houden dat we elkaar hoogstwaarschijnlijk geen fles wijn zullen geven. 😉

  22. Arnoud van Doorn said

    Wat is het opeens oorverdovend stil na mijn laatste vragen aan collega Rietveld….

  23. Beste Arnoud, naamgenoot, ik denk dat hij pas antwoord geeft als jij nog eens duidelijk hebt uitgelegd dat je nooit voor de PVV op de lijst wil en zal gaan staan bij de eerstvolgende lokale verkiezing in Den Haag. 😉 Of trek je nu je ontkenning in de AD van deze week alweer terug? 🙂

  24. @Agnes: wat je zegt is onjuist. Zie de Haagse Stadspartij, die ook één zetel heeft, vaak radicale opvattingen heeft, maar wel alom wordt gewaardeerd en ook resultaten boekt. Dat komt vooral omdat Joris Wijsmuller erg hard werkt. Dat doet Van der Velden niet, want daar ziet hij het nut niet van in. Ik zeg je eerlijk: als persoon is Van der Velden een prima kerel. Aimabel en rustig. Als politicus weet ik niet geod wat ik van hem moet vinden, want hij zegt en doet zo verdomde weinig in de gemeenteraad

    @Arnoud: Deze discussie begint een grote mate van absurditeit te vertonen. Niet alleen omdat je een afwezigheid van minder dan 2 uur als ‘oorverdovende stilte’ omschrijft. Ook af en toe wat anders gaan doen en die f5-knop even met rust laten. Verder: je verzint elke keer weer nieuwe vragen, maar weigert consequent op ook maar één vraag antwoord te geven. Ik ga er in ieder geval van uit dat je toezegging voor een concrete lijst nog steeds staat, dus uiterlijk volgende week zaterdag kunnen we die hier gaan bediscussiëren, neem ik aan. Kunnen we daarna meteen gaan kijken wat dat de Haagse burger concreet gaat opleveren. En wat ze kwijtraken natuurlijk.

    Even kort op je vragen ingaan. Niet omdat ik het idee heb dat je er echt in geïnteresseerd bent of dat je er ook echt op gaat reageren, maar om daarna in ieder geval van jou ook eens wat antwoorden te kunnen vragen. In willekeurige volgorde:

    1. Ik ben tegen een heffing specifiek op raadstoelage. Ik zie de aanleiding niet, en de noodzaak niet. Het voorstel speelt in op goedkope sentimenten (‘politici zijn zakkenvullers’), maar is op geen enkele manier een oplossing voor wat dan ook. Zeker omdat dit voorstel niet vergezeld gaat van een concrete bestemming van het geld dat wordt ingezameld, zal ik het niet steunen.
    Wat betreft fractievertegenwoordigers een leuk weetje voor de Haagse burger: die worden per vergadering betaalt. Arnoud, kun jij alle Haagse burgers recht in de ogen kijken en zeggen dat bij alle vergaderingen (á €140 per keer) je vergoeding in verhouding was met je bijdrage in de vergadering? Bezuinigen heb je in ieder geval zelf in de hand.

    2. Ik heb destijds al gezegd dat wethouders zelf verantwoordelijk zijn voor hun uitgaven. De folders waar je op doelt hebben in de regel een oplage van 50-100 stuks. Ik heb geen bezwaar tegen een mooi opgemaakte folder, maar het moet niet te gek worden. Ik ga er geen extra raadsvergadering voor bij elkaar roepen, als je dat soms op het oog zou hebben. Het is namelijk geen wereldschokkend probleem, lijkt me. Gezien de (wereld)problemen die er nu spelen vind ik het een beetje raar om hier prioriteit aan te verbinden, maar dat bepaalt elke fractie voor zich.

    3. Ik zeg niet dat jij wil bezuinigen op groen, ik zeg alleen dat ik vermoed dat Hagenaars dat niet willen, omdat ze trots zijn op hun groene stad. Het was meer een tip bij het opstellen van je lijstje.

    4. Je bedoelt de enquete onder bewonersorganisaties? Die was voor meerdere uitleg vatbaar. De wethouders Cultuur en Welzijn kwamen er geloof ik redelijk tot goed vanaf. Er was één wethouder die op wat minder enthousiaste reactie kon rekenen. Daar hoeven wij hier nu geen discussie over te voeren. Het aardige van raadslid – of zelfs fractievertegenwoordiger – zijn is namelijk dat je de middelen hebt om de wethouders daar zelf over te ondervragen. En het mooie is dat ze móeten antwoorden. Misschien moet Willem van der Velden eens wat vaker naar de commissie SRO gaan, dat zou wel schelen.

    5. Beste Arnoud, je hebt geen voorstel gedaan. Je hebt een losse flodder afgeschoten. Ik begrijp dat de adrenaline door je aderen stroomt, maar wel even realistisch blijven. Ik wacht je lijst af met clubs die geen geld meer hoeven te krijgen van jou. Ik neem aan dat het geen laffe 10%-korting voor iedereen wordt, maar dat je keuzes gaat maken. Dan weten we hoeveel geld er over is voor lastenverlichting.
    In algemene zin – dat kan ik wel zeggen – ben ik tegen bezuinigen op cultuur ten gunste van lastenverlichting. De lastenverlichting die je ermee bereikt is heel beperkt, en zal (omdat de gemeente alleen de OZB als belastinginstrument heeft) vooral bij de rijken terecht komen. Als dat je doel is, prima, maar daar kiest GroenLinks niet voor. Daarnaast ben ik er van overtuigd dat het (culturele) voorzieningennivo een belangijke vestigingsfactor is voor de Hagenaar. De hoogte van de lokale lasten zijn nu trouwens ook zeer aantrekkelijk, als je het vergelijkt met omliggende gemeenten en met het landelijke gemiddelde. Jouw voorstel lost dus een probleem op dat er niet is (te hoge lasten) en verschraalt de kwaliteit van de stad. Dubbel dom!

    6. Verkiezingsprogramma PVV: Heel eenvoudig, Jan de Wandelaar had ‘m al eerste door. Het is een bewerking van Geert’s verkiezingspamflet. Alle zaken waar de gemeente niet over gaat heb ik er uit gehaald, ‘Nederland’ vervangen door ‘Den Haag’ en de bezuiniging op cultuur (nou ja, wat toevallig!) er aan toegevoegd omdat RTV West er net mee kwam toen ik er mee bezig was.

    7. Deze vraag komt compleet uit de lucht vallen, en ik ken niet alle 65% van de respondenten. Een webpeiling zegt me ook niet zoveel. Ik mag hopen dat we dat niet als basis gaan nemen voor een zakelijke discussie. Feit is dat de PVV in geen enkele peiling op 65% van de stemmen staat, dus voor wat betreft stemvoorkeur zegt het helemaal niets.

    8. Wat ik na 3 maart 2010 ga doen weet ik niet. Dat ligt aan de kiezer. Ik ga me opnieuw kandideren voor de lijst. De Ledenvergadering van GroenLinks stelt die lijst vervolgens vast. Dan is het woord aan de kiezer. Tot die tijd blijf ik gewoon mijn raadswerk zo goed als mogelijk proberen te doen.

    Zo, dat zijn antwoorden. Misschien ben je het er niet mee eens, of vind je het onvoldoende, maar ik heb mijn best gedaan. Ik neem aan dat jij – en alle andere lezers – het me niet kwalijk zullen nemen dat ik niet meer reageer totdat jij – concreet – antwoord hebt gegeven op de volgende vragen:

    – Heb je je nu wel of niet aangemeld voor de Haagse lijst van de PVV? Gewoon ja of nee, da’s toch een makkelijke?
    – Waarom is de Groep van der Velden maar gemiddeld bij de helft van de commissievergaderingen?
    – Waarom heeft de Groep van der Velden nog nooit een opiniepeiling uit laten voeren, als ze zo’n vertrouwen in de uitkomsten heeft?
    – Vind je fractievertegenwoordiger en bestuurslid van de Haagse Koepel eigenlijk wel verenigbaar?
    – Ben je met me eens dat de PVV een ondemocratisch georganiseerde partij is?
    – De lijst met te schrappen subsidies verschijnt uiterlijk 21 maart op deze (of een andere) website?
    – Hoeveel geld wil je in totaal bezuinigen op cultuur en waarom hebben we je daar niet bij de behandeling van het Kunstenplan over gehoord?

    En tot slot: Wat Frans zegt begrijp ik best. Ik zeg immers ongeveer hetzelfde, maar dan richting de Groep van der Velden. En de grootste kadaverdiscipline zit bij de eenmansfracties natuurlijk. Zie hebben namelijk bij voorbaat al een unaniem fractiestandpunt. 🙂 Even serieus: partijgenoten vragen regelmatig met elkaar van mening te verschillen is hetzelfde als een voetbalteam vragen ook eens een goal door te laten zodat de wedstrijd spannender wordt. Vooral leuk voor de tegenpartij en de neutrale toeschouwer, maar slecht voor het voetbal en de eigen supporters. Overigens, voor de mensen die tegen fractiediscipline zijn is de PVV echt een absolute aanrader: Wilders heeft immers nu al gezegd zijn mensen speciaal te selecteren op mate van overeenstemming met hemzelf. In zijn eigen woorden: “we kunnen natuurlijk niet hebben dat straks ene Hendriks iets roept waar ik het niet mee eens ben”. Dus Frans, de PVV valt voor jou ook af denk ik.

  25. Venneparker said

    Het wordt duidelijk tijd voor iets nieuws

    http://ontevredenburger.punt.nl/

  26. Arnoud van Doorn said

    Beste David,

    Toch nog even een (korte) samenvattende reactie.

    In ieder geval dank voor je antwoorden.

    Concluderend:
    – Je bent tegen de 5% korting.
    – Je hebt geen probleem met de glossy van Baldewsingh
    – Je bent het eens met het feit dat ik nooit heb gesteld dat ik wil bezuinigen op groen
    – De enquete zegt je niet veel omdat die “voor meerdere uitleg vatbaar is”
    – Het PVV programma heb je zelf verzonnen (wat ik zelf als eerste stelde, en wat door Jan vervolgens is overgenomen vandaag om 16:41, maar dat terzijde)
    – De enquete over de PVV zegt je niet veel “omdat je niet alle respondenten kent” (…)
    – Je wilt graag als raadslid voor Groen Links terugkomen in 2010.

    Het is me duidelijk…

    Verder moet je natuurlijk zelf weten of je wel of niet wilt reageren op mijn berichten hier.
    Dat staat iedereen vrij.
    Ik laat me echter niet voor het blok zetten om allerlei vragen van je te beantwoorden.
    Je krijgt mijn overzicht van subsidies die ik wil schrappen, en daar zul je het even mee moeten doen.

    We komen er vast nog een keer op terug.

    Ik wens je nog een prettige zondag.

  27. Allereerst dank voor jullie reacties tot dusver.

    De eerste indruk is dat een aantal personen elkaar ‘voorzichtig’ aftast. Dit alles waarschijnlijk om te proberen elkaar beter te leren kennen. Tijdens de beraadslagingen in de gemeenteraad is daar waarschijnlijk geen tijd voor. Het debat verloopt nogal ongestructureerd. En ook mag het wat ons betreft best wel wat minder rancuneus zijn en meer de diepte in gaan.

    Kortom het gaat er nog al eens heftig aan toe. Hetgeen we overigens ook al constateerde tijdens de bezoekjes in de digitale woonkamer van David en elders.
    Volgens het digitale Reglement van Orde zal de digitale Voorzitter dan ook op moeten treden.

    Dit zou dan kunnen door te kiezen voor een specifiek punt en daarover in debat te gaan. Bijvoorbeeld de term “elkaar Krenken”. In haar wijsheid besloot de ledenvergadering van de PvdA deze term alsnog te schrappen uit haar vast te stellen Integratienota.

    Ook bijvoorbeeld de term “Beschaafd Nationalisme” is nogal Hot en zeer actueel.
    Achtergrond:
    http://www.hetvrijevolk.com/?pagina=7818
    http://www.hetvrijevolk.com/?pagina=7787
    http://www.vrijspreker.nl/wp/2009/01/beschaafd-nationalisme/
    http://www.telegraaf.nl/binnenland/3097078/__Bos___Beschaafd_nationalisme___.html
    http://ayaanhirsiali.web-log.nl/ayaanhirsiali/2009/01/beschaafd-natio.html
    http://www.volkskrantblog.nl/bericht/243455

    In deze tijd van de grote economische malaise zouden we willen voorstellen de termen Welzijn en Welvaart. Ter ondersteuning de stelling “Welzijn is omgekeerd evenredig aan Welvaart”.

    Alternatief is om per debatonderwerp een nieuw artikel op te starten. Hierdoor kan de aandacht/interesse verdeeld worden en zal ook zal de webserver van de provider niet in paniek raken en mogelijk vastlopen.

    Email de tekst via niek@denhaag.org jandewandelaar@denhaag.org
    Vermeld in de kop: Digitaal Hofstaddebat, ……titel…..
    Lever het item aan in platte tekst met hyperlinks waar een verwijzing naar bron nodig is.

    We hopen dat ook meneer Willem Minderhout, wethouder Henk Kool (http://www.denhaagtekijk.nl/waar_is_henk/index.html) en andere politieke BN’ers uit Den Haag zich in het debat willen werpen. Het is snel 4 maart 2010 en volgens de peilingen zal de opkomst bij de gemeentraadsverkiezingen hoger zijn dan in 2006. En dan hebben we het nog maar niet over de 2e kamerverkiezingen in 2011.

  28. Arnoud van Doorn zegt:
    “Stap 2 is dan de bezem door het stadhuis; de bestuurdienst, de directeuren van de diensten, de cultuur- en welzijnskliek, de directeuren van de stadsdelen enz.”

    Laat hier nou het grote probleem bij ontstaan. Een wethouder of de raad gaat niet over deze groep, en heeft er totaal geen zeggenschap over. Wethouders dansen andersom wel naar de pijpen van deze groep. Wethouder Ries Smits heeft dit bijvoorbeeld in Ypenburg meermalen laten zien. Wethouder Kool heeft zijn onmacht zelfs zwart op wit bevestigd naar een raadslid toe. De zogenaamde macht van onze bestuurders is gebaseerd op het marionet spelen voor de echte beslissers.Het Bedrijfsleven in samenspraak met de beleidsambtenaren. Ook Marnix laat dit gewoon duidelijk zien.
    Op zich is het helemaal niet zo erg dat ze niets te zeggen hebben, de stad wordt toch wel bestuurd. Maar heb nou niet de illusie dat dit door het stemmen op een partij beinvloedt kan worden.Daar zijn andere wegen voor, die een veel grotere invloed van de burgers op de gang van zaken in het bestuur hebben.
    Kijk maar eens op burgernetwerk.nl (Niet burgernet.nl)
    Geniet van de ZONdag

  29. Allereerst dank voor jullie reacties tot dusver.

    De eerste indruk is dat een aantal personen elkaar ‘voorzichtig’ aftast. Dit alles waarschijnlijk om te proberen elkaar beter te leren kennen. Tijdens de beraadslagingen in de gemeenteraad is daar waarschijnlijk geen tijd voor. Het debat verloopt nogal ongestructureerd. En ook mag het wat ons betreft best wel wat minder rancuneus zijn en meer de diepte in gaan.

    Kortom het gaat er nog al eens heftig aan toe. Hetgeen we overigens ook al constateerde tijdens de bezoekjes in de digitale woonkamer van David en elders.
    Volgens het digitale Reglement van Orde zal de digitale Voorzitter dan ook op moeten treden.

    Dit zou dan kunnen door te kiezen voor een specifiek punt en daarover in debat te gaan. Bijvoorbeeld de term “elkaar Krenken”. In haar wijsheid besloot de ledenvergadering van de PvdA deze term alsnog te schrappen uit haar vast te stellen Integratienota.

    Ook bijvoorbeeld de term “Beschaafd Nationalisme” is nogal Hot en zeer actueel.
    Achtergrond:
    http://www.hetvrijevolk.com/?pagina=7818

    In deze tijd van de grote economische malaise zouden we willen voorstellen de termen Welzijn en Welvaart. Ter ondersteuning de stelling “Welzijn is omgekeerd evenredig aan Welvaart”.

    Alternatief is om per debatonderwerp een nieuw artikel te starten. Hierdoor kan de aandacht/interesse verdeeld worden en zal ook de webserver van de provider niet in paniek raken en mogelijk vastlopen.

    Email de tekst via niek@denhaag.org naar jandewandelaar@denhaag.org
    Vermeld in de kop: Digitaal Hofstaddebat, ……titel…..
    Lever het item aan in platte tekst met hyperlinks waar een verwijzing naar bron nodig is.

    We hopen dat ook meneer Willem Minderhout, wethouder Henk Kool (http://www.denhaagtekijk.nl/waar_is_henk/index.html) en andere politieke BN’ers uit Den Haag zich in het debat willen werpen. Het is snel 4 maart 2010 en volgens de peilingen zal de opkomst bij de gemeenteraadsverkiezingen hoger zijn dan in 2006. En dan hebben we het nog maar niet over de 2e Kamerverkiezingen in 2011.

  30. Arnoud van Doorn said

    http://www.groepvandervelden.nl/asp/default.asp?t=article&newsid=115

  31. Wim said

    @Jan de wandelaar
    “Welzijn is omgekeerd evenredig aan Welvaart”.

    Geef dan maar wat minder welvaart, want als dat welzijn inhoudt dat we geterroriseerd blijven worden door die subsidiesponzen als Mooi, Zebra, Boog en De Haagse Koepel dan geef ik de pijp aan Maarten.

    Bijna hadden we het voor elkaar dat die koepel failliet was, maar nee.
    Er werd een reddingsoperatie op gang gezet want die bewonersorganisaties die inmiddels zijn verworden tot welzijnshorigen moeten natuurlijk wel onder de knoet worden gehouden.
    Het meest ergerlijke is wel dat het budget van de koepel bestaat uit de afgesnoepte gelden van al die bewonersorganisaties.

    Wat nou vrijblijvend lid als organisatie van een overkoepelend orgaan?
    Dat orgaan is net een blindedarm, of zoiets als ontstoken amandelen.
    Die kan je maar beter kwijt zijn.
    Ondanks de toezeggingen naar aanleiding van het verbeterplan is het nog steeds niks.
    Trouwens dat hele welzijn moet je gewoon opdoeken.
    Dat als aanzet voor Arnoud voor zijn in te leveren lijstje van te schrappen subsidies.

    http://www.hkwadraat.nl/documenten/Verbeterplan%20Haagse%20Koepel_versie%20230607.doc

  32. Interessante suggestie, Wim. Ik ben heel benieuwd wat Arnoud van Doorn daar mee gaat doen. Hij zal neem ik aan toch wel oor hebben voor jouw verhaal. Ik bedoel: zo te lezen ben je geen lid van de Linkse Kerk. Ik wist niet dat de onvrede over de Haagse Koepel zo groot was dat er een reëel bestaande wens tot failleren was. Schokkend!

  33. @Wim: interessant dat je aan de ene kant de Haagse Koepel een subsidiespons noemt als voorbeeld van verderfelijkheid en aan de andere kant je hoop vestigt op Arnoud van Doorn om dat type subsidies te schrappen. Ik ben erg benieuwd hoe lang je dat nog hoopt: Van Doorn is namelijk bestuurslid van de Haagse Koepel: http://www.haagsekoepel.nl/default.php?section=overons

  34. Wim said

    @Arnoud Boer

    Ja, dat zou ik niet weten,
    Vertel eens wat nieuws 🙂

    @David
    Het geldt ook voor Boog dat de bewonersorganisaties door de strot wordt gedrukt.

    Maar het rapport over die Haagse Koepel geeft een nogal een milde indruk van Boog, alsof men daar wél blij mee is. Maar dat komt meer vanwege het feit dat de schrijver van dat rapport zijn roots heeft in een bewonersorganisatie die nogal gefêteerd werd door mevrouw welzijn, eh mevrouw Klijnsma, waar ook haar man werkzaam is geweest. De éne hand wast de andere zullen we maar zeggen.
    Daarnaast is de man van Klijnsma gelieerd aan een organisatie die nogal sterke banden heeft met STEK en laten nu slechts 3 organisaties de welzijnsgelden mogen verdelen.

    Subsidie ten behoeve van het Maatschappelijk activeringswerk is niet door iedereen aan te vragen. De subsidie wordt verdeeld onder drie instellingen: STEK, St. Mara en Humanitas.

    http://www.denhaag.nl/smartsite.html?id=45158

  35. @Wim

    Kwoot—>>>>Bijna hadden we het voor elkaar dat die koepel failliet was, maar nee.
    Er werd een reddingsoperatie op gang gezet want die bewonersorganisaties die inmiddels zijn verworden tot welzijnshorigen moeten natuurlijk wel onder de knoet worden gehouden. Het meest ergerlijke is wel dat het budget van de koepel bestaat uit de afgesnoepte gelden van al die bewonersorganisaties.<<<<<—-

    Daar het punt van Wim mij nogal nauw aan het hart ligt, verwijs ik naar de suggestie van Wijkraden (IPV Cie Stadsdelen) in het verlengde van de huidige bewonersorganisatie en de rol van de Haagse Koepel hierbij.

    https://denhaagorg.wordpress.com/2009/01/23/groen-links-en-de-grote-broek-van-david-rietveld/#comment-3335

  36. En nog steeds blijft de PVV groeien. Volgens de peilingen komen ze nu aan de 29 zetels in de 2e kamer.
    http://www.ad.nl/binnenland/3093435/Wilders_evenaart_eigen_zetelrecord_29.html

    http://www.telegraaf.nl/binnenland/3537915/__Helft_kiezers_wisselt_van_partij__.html?p=15,1

    Hoe zullen de Haagse gemeenteraadsverkiezingen gaan verlopen als Geert Wilders echt gaat MEEDOEN ?????

    Wie weet hier iets meer over ????

  37. Jan, je had deze toch wel gelezen?
    http://www.davidrietveld.nl/pivot/entry.php?id=1675

Sorry, the comment form is closed at this time.

 
%d bloggers like this: