DenHaagOrg

Puur Haags

De scheefwonende Huismus en de Haagse Villa’s

Posted by jandewandelaar on 26 February, 2009

Terwijl de een zich inzet met de strijd tegen de Scheefwonende Hagenaar, zo zet de ander heftig in op de Villa’s voor de Haagse Mus.   Zelfs Daan de Ligt werpt zich in de strijd.


De Huismus is een uitstervend  diersoort. Vandaar dat de gemeente een ludieke actie bedacht om te voorkomen dat deze vogel uit het Haagse stadsbeeld verdwijnt. Er is inmiddels een ware run ontstaan op de Villa’s die klaar staan bij de Groene makelaar.

Gedicht  van Daan de Ligt

Gedicht van Daan de Ligt

Flink wat Hagenaars zijn de afgelopen jaren niet geheel vrijwillig de stad ontvlucht. Dit vanwege de grootschalige sloop en nieuwbouw in de residentie. Een nogal heikel punt blijkt het beschikbare aantal en betaalbare nieuwe woningen. Ook zij worden nu met het uitsterven bedreigd. Nu komen ze slechts nog  af en toe langs om te kijken wat er is geworden van hun oude wijk.


Weerzien met de Wijk

Is dit het trotse huis waarin ik woonde
heeft hier nu werkelijk m’n wieg gestaan
de vensters kijken mij verbijsterd aan
omdat ik mij na jaren weer vertoonde

het schaamt zich voor de scheefgezakte muren
het verveloze en geknakte hout
verlaten kamers waar de toekomst rouwt
m’n jeugd leek hier een eeuwigheid te duren

voornamer kwam het in mijn beeld naar voren
de geur van boenwas en van groene zeep
verdrongen door de walm van traag vergaan

ik zag dat het de hoop al had verloren
een moedeloosheid die ik slecht begreep
totdat ik in een ruit mezelf zag staan.

Bron: Stadsdichter – Daan de Ligt

Scheef wonen

Scheef wonen

CDA-raadslid Michel Santbergen vindt echter dat er nogal eens ten onrechte goedkoop gewoond wordt in Den Haag.   Er moet maar eens paal en perk gesteld worden aan het scheefwonen.

Om de  Hagenaar voor het uitsterven te behoeden, zou ook hen een betaalbare Villa kunnen worden aangeboden. Om zo  te voorkomen dat zij zo dadelijk behoren tot de mobiele daklozen.

Villa Ockenburgh

Villa Ockenburgh

Juist nu de economische recessie is toegeslagen, is het de hoogste tijd dat ook daar eens wat aan gedaan wordt.

2 Responses to “De scheefwonende Huismus en de Haagse Villa’s”

  1. lindaatje said

    Heb al twintig jaar een mussenkastje op mijn balkon. Tot 2000 had ik elk jaar 3 nestjes met babys. Ineens werden de mussen zeer nerveus als gevolg van het toegenomen aantal kraaien en eksters. Ook verdenk ik de twee umts-masten in mijn wijk ervan dat de musjes nerveus werden en gevucht zijn. Teveel straling en herrie en rovers. Mijn nestkastje hangt er nog steeds, werkeloos weliswaar, met gnoom Archibald erop als eeuwige waker over afwezige babys. Ik vraag me af of het wel helpt om massaal kastjes aan te schaffen. Maar ach er moet toch weer iemand verdienen aan het milieu. Trouwens is de ooievaar al weer pontifikaal terug in de stad? Hier is zelfs ooit een raadsvoorstel over ingediend.

  2. Jan Hunck said

    Volgens de Haagse Vogelbescherming is het 12.500 euro over de balk. „Er is op dit moment helemaal geen tekort aan broedplaatsen in de stad. Er is gewoon een algeheel tekort aan mussen in Nederland.’’ dit aldus voorzitter Frederik Hoogerhoud.

    Heeft de PvdA nog meer van dergelijke initiatieven klaarliggen ???

    http://www.ad.nl/denhaag/stad/3053498/lsquoMussenvilla_helpt_nietsrsquo.html

Sorry, the comment form is closed at this time.

 
