DenHaagOrg

Puur Haags

Plan voor verkeersafwikkeling Goudenregenplein

Posted by ingezonden mededeling on 28 January, 2009

Burgerinitiatief plan Goudenregenplein

Het was voor de buurt de druppel die de emmer deed overlopen: de voetganger, die op 19 januari dodelijk gewond werd, nadat hij werd geschept op de zebra in de Goudenregenstraat ter hoogte van het Goudenregenplein. De bewoners en winkeliers in de omgeving zijn nu een handtekeningenactie gestart.
Reden voor buurtbewoner Eduard Bekker om zich met zijn bedrijf De Multimediahoek te buigen over de verkeerssituatie op het plein.

eindelijk geen oponthoud voor verkeer

eindelijk geen oponthoud voor verkeer

Het resultaat is en een alternatief, dat dergelijke ongelukken in de toekomst zou moeten voorkomen. Opmerkelijk onderdeel van het plan is de methode om het autoverkeer af te remmen: op dezelfde manier als dat wordt bewerkstelligd door de zogeheten minirotondes.

Daartoe is in de Goudenregenstraat ter hoogte van het plein een tramhalte-eiland ontworpen, waar de auto¹s omheen dienen te rijden, zodat zij vaart moeten minderen bij het naderen van het kruispunt. Tevens houdt de tram bij de haltes het verkeer niet meer op.

Ook is om het hele plein een afgeschermd fietspad aangelegd, waarop de tweewielers altijd voorrang hebben. Dit fietspad ligt – behalve bij het kruisen met de Goudenregenstraat – iets boven straatniveau, zodat bij ter hoogte van de Thomsonlaan, de Azaleastraat en de Goudsbloemlaan tevens de werking heeft van een verkeersdrempel. Deze bescherming is dringend nodig, omdat fietsers het oversteken van de Goudenregenstraat als bijzonder onveilig ervaren: dat geldt ook voor het stuk tussen Goudsbloemlaan en Azaleastraat/Lijsterbesstraat, waar het heel moeilijk is overzicht te krijgen over het verkeer en in één oogopslag te zien, wie er nou voorrang heeft. Met een degelijk gemarkeerd fietspad moet het duidelijker zijn dat de fietsers voorrang hebben. Bovendien is er op dit stuk eenrichtingsverkeer voorgesteld, wat de veiligheid bevordert. Midden in het plein komt een extra doorgang: zowel
nodig voor de verkeersafwikkeling in de nieuwe situatie, als voor het bereiken van nieuwe parkeerplaatsen. Die zijn nodig, omdat door de fietspaden geen plaats meer is voor het parkeren van auto¹s langs de trottoirs.

Dit is niet het eerste verkeersplan van Eduard Bekker. In 2007 ontwierp hij een alternatief voor het Verkeers Circulatie Plan voor de Haagse Binnenstad, dat werd omhelsd door de Haagse Kamer van Koophandel en het burgerinitiatief  ‘VCP Nee’.

Advertisements

One Response to “Plan voor verkeersafwikkeling Goudenregenplein”

  1. M. Koster said

    Een goed plan. Inderdaad rijden de auto.s hier vaak veel te hard. Is het geen mogelijkheid de tram te laten vervallen in de Goudenregenstraat zodat ook fietsers ruimte krijgen. Fietsen is levensgevaarlijk ook het draaien van de Thomsonlaan de Goudenregenstraat in is een ramp met die tramrails de meeste fietsers gaan daarom over de stoep.

Sorry, the comment form is closed at this time.

 
%d bloggers like this: