DenHaagOrg

Puur Haags

Privacy alleen in geding bij schaamhaar?

Posted by hermanvanderhelm on 29 November, 2008

De discussies over de electronische kind en patienten dossiers is in volle gang. De discussie neemt daarbij hilarische vormen aan zoals schaamhaarregistratie en religieuze geaardheid.. Maar er zijn al veel langer dossiers die gebruikt worden zonder dat we dit uberhaupt weten. Lees mijn eigen ervaring op dit gebied: 

De overheid gebruikt databases van bedrijven. Mijn dochter had haar elektrarekening opgezegd bij het energiebedrijf omdat ze een tijdje elders verbleef. De gemeente Den Haag meldde na een aantal maanden dat ze uitgeschreven was uit de gemeentelijke basisadministratie en ze dus als persoon zonder vaste woon of verblijfplaats was geregistreerd. Dit werd in een brief aan haarzelf verstuurd, gericht aan het adres van ons als ouders. Navraag bij de gemeente leerde dat ze hadden geconstateerd dat ze niet meer in haar (eigen) huis verbleef. Ik vroeg hoe ze dit wisten, en toen bleek na vele aarzelingen van de ambtenaar dat ze hadden gezien dat ze haar elektra aansluiting had opgezegd. Ik vroeg hem of hij in de klantenbestanden van Eneco kon kijken en hij zei daar volmondig ja op. Toen ik vroeg of hij in nog meer klantenbestanden kon kijken zei hij dat dat er vele zijn. En in principe kunnen ze in alle klantenbestanden kijken van welk bedrijf dan ook als er weliswaar een gemeentelijk doel mee wordt gediend. Ik vroeg hem of hij ook gegevens uit mijn klantenbestand kon opvragen. Hij zei ja, dat hij dan toestemming van het ministerie moest hebben en dan was ik verplicht de bestanden te leveren. Ik heb daarop mijn klantenbestand eens kritisch doorgenomen en alle klanten waar ik geen of nauwelijks zaken meer mee doe maar uit voorzorg verwijderd ten behoeve van hun privacy.
Het geeft echter wel te denken.

Herman van der Helm

6 Responses to “Privacy alleen in geding bij schaamhaar?”

  1. scaurus said

    In de discussies over het EPD en medisch dossier wordt inderdaad vaak vergeten dat heel veel informatie al overal verspreid ligt. Niet alleen de overheid heeft daar toegang tot, ook slimme bedrijven die de weg op het internet of in de bureaucratie goed kennen.

  2. Beste,

    zelf woon ik in België, maar ik vermoed dat het hier niet zoveel anders is dan bij u. We leven inderdaad in een Big Brother maatschappij. Door middel van de GSM-maatschappijen/telefoonmaatschappijen kan men op gelijk welk moment ophalen met wie we wanneer bellen. Door middel van de GPS kan men op eender welk moment opsporen waar we zitten. Door middel van onze bankkaart kan men altijd natrekken wat we waar kopen, en men kan met onze bibliotheekkaart zelfs zien welke boeken we lezen of cd’s we luisteren. Ik durf iig geen boeken als het communistisch manifest, Mein Kampf, of wealth of nations halen wezen in de bibliotheek. Hoewel dat boeken zijn die voor een groot stuk onze vaderlandse geschiedenis hebben bepaald. Als je ooit in je leven wordt beschuldigd van nazisme kan wat je gelezen hebt je de das om doen, ook al heb je dat enkel maar gelezen in een poging het verleden beter te begrijpen. Ik denk dat het enige wat we kunnen doen, het aanvaarden is.

    mvg.
    Steven

  3. Frans said

    Als je bent opgehouden met werken, kan je beter je huis verkopen of de huur opzeggen en een camper aanschaffen en dan laat je, je uitschrijven uit de gemeentelijke basisadministratie.
    Dan ben je voor de belastingdienst ook niet meer te traceren.
    Het scheelt een heleboel ellende. Niks geen gegevens meer die herleid of toegevoegd kunnen gaan worden
    Een soort van illegaal worden met alleen een hotmail adres en een buitenlandse internet bankrekening. Reken maar eens uit wat je dat scheelt. Geen gemeentelijke heffingen, geen waterschapsbelasting, geen Delfland, geen te betalen rente in box 3, helemaal niets. Als je geen te traceren slachtoffer meer bent van al die gelegaliseerde diefstal, kan je alleen al van het uitgespaarde geld ruim leven.
    Waarom zou je nog langer al die opvreters financieren?
    Laat ze er maar voor werken. Kunnen ze straks ook een camper kopen.

  4. petrossa said

    uitgeschreven uit GBA wil zeggen dat je niet meer in nederland woont. Geen aow meer. toch maar even nadenken

  5. Frans said

    @Petrossa
    U kletst uit uw nek, ik bedoel; u bent verkeerd geïnformeerd, eigenlijk helemaal niet geïnformeerd, u weet er weinig van, eigenlijk niks.

    http://www.50plusplein.nl/hhp_article_show.asp?ArtID=2565&Art_Type=3&descr=AOW%20ontvangen%20in%20bui

  6. petrossa said

    Beste Frans,

    Slaat als tang op varken. AOW bouw je alleen op als je in nederland woont. voor elk jaar dat je in het buitenland woont verminderd je AOW recht met 2%.

    Volgende keer even verder zoeken

Sorry, the comment form is closed at this time.

 
